Bertel ThorvaldsenBertel Thorvaldsen (1770-1844), dansk billedhugger.
En biographisk Skizze1
Et rigt Blad i Kunstens Historie er oprullet og læst; Thorvaldsen har været; hans Liv var et Triumphtog, Lykken og Seieren fulgte ham, Menneskene have i ham erkjendt og hyldet Kunsten.
Denne Lykkeliges Liv, dette Triumphtog kan males med Ord som med Farver. Skulle vi give en
Ingen Digters Opfindelse, Virkeligheden selv er det, som giver Motivet til hvert af disse Billeder.
»
Gjennem flere Slægter kan bevares Lighed i Træk og Manerer, saaledes ogsaa aandelig Eiendommelighed, og denne hos Oluf Paa er det, som forædlet og større fremtræder i vor Thorvaldsen.
Vi staae i Indgangen til hans Livsgalleri, Billed slutter sig til Billed i det lykkelige, seierrige Triumphtog.
Det var i Kjøbenhavn 1770 den 19de November, at Billedskjæreren
–
Hvad Maanen fortæller see vi her som det første Billed i Thorvaldsens Livsgalleri, thi det er en Afspeiling af Virkeligheden; Thorvaldsen har selv næsten Ord til andet, i fortrolig Samtale paa det smukke
For nogle Aar siden levede endnu en gammel Skibstømmermand, der huskede den lille, lyshaarede, blaaøiede Bertel, der kom til sin Fader i
See de svævende Skibe paa Værfterne! Dannebrogen vaier, Haandværksfolkene sidde i Kreds under Skyggen, ved deres tarvelige Frokost; men forrest hæver sig Hovedfiguren i dette Billed; det er en Dreng, som dristigt snitter Livstræk i Træbilledet til Skibets
Vort næste Billed betegner et Skridt fremad; ubemærket blandt de andre Drenge har han nu alt i sex Aar benyttet Academiets Skole, hvor han altid ordknap og taus stod ved sit Tegnebrædt; hans Svar var ja eller nei, et Nik eller en Rysten med Hovedet; men Blidhed lyste af Minerne, Godmodighed i hver Yttring. Billedet viser os Bertel som Confirmant; han er sytten Aar, just ingen ung Alder til at
I et lille Huus i
Vi ere paa Charlottenborg, men det lille Kammer hvor Thorvaldsen nys sad for at gjøre sin Skizze, staaer tomt, og ned af den snevre Bagtrappe, jaget af Frygtens og Mistillidens Dæmoner, iler han afsted for ikke at vende tilbage. I en stor Genius’s Liv er Intet tilfældigt; det tilsyneladende Ubetydelige er en Guds ledende Finger; Thorvaldsen skulde fuldføre sit Hverv.
Statsministeren
Vi kjende et Capitel af hiin Historie. Det var i 1796 i Foraaret, at Thorvaldsen skulde gjøre sin Vandring ud i Verden, over Alperne til Rom, men han blev syg og efter Sygdommen nedstemt;
See hvor Seilene svulme for Vinden, Kjølvandet skummer, Skibet gaaer forbi den skovgroede Kyst, Kjøbenhavns Taarne forsvinde. Bertel staaer forude, Bølgen stænker paa Thetisbilledet, det han selv eengang indsnittede levende Træk; fremad seer han, Argonautertoget efter Kunstens hellige Skind i Cholkis-Roma har han nu begyndt. Men hjemme i den lille Stue i »Aabenraa«, staaer den utrøstelige Moder og jamrer for sin tabte Søn, hvem hun ikke mere skal see, ikke mere trykke til sit Hjerte; Een af Bertels kjæreste Venner er der ogsaa, han bringer hende fra den Bortreiste en lille Æske med Dukater, men hun ryster med Hovedet og raaber høit: »jeg trænger ikke til noget i Verden, uden til mit Barn, som nu skal omkomme paa det vilde Hav!« – og hun tager ud af Skabet hans gamle sorte Silkevest, trykker tusinde Kys paa den og græder tunge Taarer for Bertel, den elskede Bertel4.
Et heelt Aar gaaer hen; vi staae i de sidste Dage af Februar, paa Neapels
Ingen Landsmænd traf han paa, Sproget forstod han ikke, mismodig og længselsfuld søgte han alt næste Dag i Havnen om ikke, mellem de mange fremmede Flag, vaiede det hvide Kors i rød Grund, nei, der var intet dansk Skib; havde et saadant været der, han havde da vendt tilbage til Danmark; sjælesyg brast han let i Taarer; den gamle neapolitanske Kone, han de Dage boede hos, saae ham græde og tænkte: »det er vist Kjærlighed, der trykker ham, Kjærlighed til Een i hans kolde, barbariske Land!« og hun græd med, tænkte maaskee paa sin egen første Kjærlighed, thi Rosenhækken kan inden i være frisk og ungdomsgrøn, skjøndt det er Høstens Tid, og den uden paa staaer bladløs med sine Hyben.
»Til hvad har den Reise ført! hvorfor kommer den Kjellingunge tilbage!« Det var de Ord man i Hjemmet vilde møde ham med, følte han i dette kjæmpende Øieblik; et Slags Skamfuldhed slog hans bløde Sind, og i denne Stemning tog han i Hast Plads med en
En Portrait-Figur træder her frem for os, det er en dansk, den lærde, strænge
Bertel Thorvaldsen
En biographisk Skizze
Vi lade tre Aar efter Ankomsten glide hen og spørge Zoega hvad han endnu siger om Bertel eller, som Romerne kalde ham Alberto; og den strænge Mand ryster med Hovedet og siger: »Der er meget at dadle, lidt at være tilfreds med, og flittig er han heller ikke!« Dog flittig var han just, men Geniet staaer fremmed for et fremmed Sind. »Sneen tøede mig just da fra Øinene!« har han selv tidt gjentaget; den danske maler
De
Det var i
Det sidste Glas Viin var alt tømt til Afsked, Kufferten indpakket, Veturinens Vogn ved Daggry foran Døren; nu spændtes Kufferten bag paa – da kom en Medreisende; Billedhuggeren
I det lille Studio, som Kunstneren vilde forlade, stod Hope foran den afslørede Jason; det var et Livs Moment i Thorvaldsens og altsaa ogsaa i Kunstens Historie. Den fremmede Rigmand var af Leietjeneren ført herhen, thi Canova havde jo sagt, at Jason var et Arbeide i en ny og storartet Stiil.
Kun 600
En Lykkens Yndling var han og dog endnu stundom syg i Sindet; Neapels Sol mægtede ikke at trænge derind, men Venskab, kjærlig Pleie formaaede det, og disse fandt han hos
Der var Jubel og Travlhed i Rom,
Rygtet herom gik igjennem alle Lande, i Danmark steg det til Begeistring; Pengesummer indsamledes til at erholde det i Marmor; den danske Regjering gjorde en Bestilling.
Endnu blev Thorvaldsen i Rom; nye Værker skabtes; vi ville dvæle ved to fra Aaret 1815.
Uger og Maaneder vare hengaaede uden at Thorvaldsen havde bestilt Noget; i uforklarligt Tungsind gik han hensjunken. Tidlig en Sommermorgen, efter en søvnløs Nat, satte han sig foran Træladen, lagde det vaade Leer over den og i et Nu formede han sit berømte Basrelief
Den 14de Juli 1819 om Morgenen Kl. 4 gik det hjemad i Selskab med
Forældrene skulde ikke faae ham at see, Moderen ikke trykke sin elskede Bertel til sit Hjerte, høre hans Hyldest, see den Jubel, hans Hjemkomst vakte; de vare forlængst døde, men fra Guds Himmel saae de ham, fra Guds Himmel havde de fulgt ham paa hans jordiske Livs Triumphtog. En Moders Taarer paa Jorden og Bønner i Himlen er Velsignelse.
Gjennem alle italienske og tydske Byer havde Høie og Lave nærmet sig ham med Æresbeviisninger, mangen begeistret ung Kunstner ilet til den By, hvor han vidste at Thorvaldsen kom; paa en af de sidste Stationer ved Stuttgard standsede en Vandrer ved Vognen, hvori Thorvaldsen sad, og bad om at maatte kjøre med; han fik Lov dertil og fortalte nu, at han var gaaet en lang Vei for i Byen at faae den store Kunstner Thorvaldsen at see, der ventedes. Thorvaldsen gav sig tilkjende, det var for den Fremmede et af hans Livs store Momenter. Kjærlighed og Hyldest havde gjort Hjemreisen til et Seierstog; Hjemkomsten var det ikke mindre.
See, hvor de trænge sig til ham, Gamle og Unge, Landets første Mænd, et hjerteligt Haandtryk, et Kys paa Munden er Thorvaldsens God Dag. Al verdslig Ære og Ophøielse fordærvede ikke hans jevne Sind, hans ligefremme Væsen. Paa Charlottenborg er en Bolig anviist ham; hans Øie søger mellem de Mange, som omgive ham, at finde een af de ældre Venner; beskeden staaer ved Døren den gamle Portner i sin røde Kittel, den gamle Mand fra Ungdoms Dagene. Thorvaldsen flyver i hans Arme og trykker inderlige Kys paa hans Læber.
Fest følger paa Fest til Thorvaldsens Ære; skjønnest den der udgik fra Universitetets Studerende og feiredes paa
Snart længtes han efter at arbeide, Atelie’et blev indrettet, Alle strømmede til at see ham i sin Virksomhed; for de fleste Kjøbenhavnere var det en ny Kunst, der stod op for dem; naivt spurgte en smuk Dame da hun saae ham modellere med Fingrene i det bløde Leer: »Det Arbeide gjør nok Professoren ikke selv, naar De er i Rom?« – »Jeg forsikkrer Dem,« svarede han godmodigt, »dette er just det allervigtigste!«
Det er bælmørk Nat, det er Havblik, en aaben Dæksbaad ligger stille nogle Mile ud for Laaland; Sælhundene tude fra Bankerne; Matrosen sidder lyttende agter ude, uvis hvad han skal gjøre; allerede krustes Vandspeilet, en Storm er i Vente, den nærmer sig paa susende Vinge, Bølgerne løfte den lette Baad; det er Døden her over de frygtelige Grunde, men Døden meier kun med sin Lee Skummet af de høie Bølger, Thorvaldsen er i Baaden, hans Mission i Kunstens Rige paa Jorden er ikke endt. – I Daggry kommer Lodsen dem til Hjælp og de naae Rostock.
Over Berlin, Dresden, Warschau6 og Wien gaaer det til det gamle Rom, Thorvaldsens andet Hjem; i hver Stad, Hyldest og Erkjendelse. Keiser Alexander og
Atter stod han kraftigt skabende i sit romerske, luftige Atelier, Roserne blomstrede ind af de aabne Vinduer, de gule
Det var den sidste Dag i
Ja, her, som altid vaagede det Himmelske over ham. See, kun! det er mørk Nat, det er stille paa Roms Gader, stille i Thorvaldsens Huus; et Par velbevæbnede Karle snige sig derhen og dirke Døren, sætte sig paa Steentrappen derinde og vente ham, thi han er ude, kommer silde og ene hjem, vide de. I Huset selv boer jo kun og høit oppe Vertinden med sin lille Søn og en ung, fremmed Kunstner. – Stille sidde Morderne; Nøglen rører sig i Døren, – de lytte – nei, det er ikke Thorvaldsen, det er den yngre Kunstner der kommer hjem; let springer han op af Trappen, forbi de Lurende; ham agte de ikke, og dog har hans Haand i Flugten berørt den Enes Haar; han veed der sidder nogen der, veed de vente Thorvaldsen, der altid gaaer denne Vei til sine Værelser; forundret seer han Lys gjennem Nøglehullet, aabner Døren; Thorvaldsen er hjemme; Huset har fra den anden Gade endnu en Indgang og gjennem denne er Thorvaldsen kommen iaften, nødt dertil, ved at have tabt Nøglen til den sædvanlige Dør – og han er frelst.
»Det Himmelske vaager over ham!« gjentog den romerske Almues Mand. De saae selv
Høit paa Tribunen staaer Inspirationens Datter, Improvisatricen
Allerede fyrretyve Aar i Rom, riig og uafhængig, levede og virkede han med den Tanke, engang at vende hjem til Danmark og der udhvile sig; uvant til store Beqvemmeligheder, som mangen riig Kunstner i Rom, levede han et Ungkarle Liv; var hans Hjerte da, fra hiin første Afsked i Kjøbenhavn, ikke mere aabent for Kjærlighed; tusinde yndige
Bertel Thorvaldsen
En biographisk Skizze
Vi vide at Thorvaldsen efterlader sig i Rom
Characteristisk for hans Hjerte, som for hans hele Personlighed bliver efterfølgende Træk: En Dag i Rom kom til ham en fattig Landsmand, en Haandværker, der længe havde ligget syg og nu vilde sige Farvel og Tak for det Bidrag i Penge, Thorvaldsen havde skudt til de andre Landsmænds Gave, ved hvilken han skulde naae hjem. »De vil dog ikke gaae hele Veien?« spurgte Thorvaldsen. »Jeg er nødt dertil!« svarede Manden, »Pengene strække ellers ikke til.« – »Men De er for svag endnu til at gaae!« sagde han, »De kan ikke taale det og maa hellere ikke!« – Manden forsikkrede Nødvendigheden og Thorvaldsen gik hen, aabnede en Skuffe, tog en Haandfuld
Vor Kunstner hørte ikke til de meget talende, kun i en
I Gips eiede Thorvaldsen Exemplarer af alle sine Arbeider; disse de rige Marmorstatuer og Basreliefs han af egen Drift, uden Bestilling havde samlet, den Mængde Malerier, han aarlig afkjøbte unge Kunstnere, var en Skat, som han ønskede til sit egentlige Hjem Kjøbenhavn. Naar derfor den danske Regjering sendte Krigsskibe til Middelhavet for at afhente de Arbeider, der vare færdige til Slottet og Kirken, lod han altid en Deel af sine Sager følge med.
I mange Tider saae vi ikke saa skjønne
Naar Skibet, paa Opseiling fra Helsingøer, kunde sees, skulde det danske Flag heises paa
Hvilket Maleri! Solen bryder pludselig frem mellem Skyerne; der ligger det stolte Skib; en prægtig Regnbue,
har Himlen spændt hen over det. Kanonerne tordne, alle Fartøier flagge, Søen vrimler med Baade, festligt smykkede, Flag med Emblemer vaie og sige os, at i denne Baad ere Malere, her Billedhuggere, i denne Digtere, i denne Studenter; her komme unge, pyntede Damer, dog kun flygtigt hviler Øiet paa disse, det fæster sig paa den store Baad, som med raske Aareslag styrer fra Skibet, der sidder Thorvaldsen med det lange, hvide Haar ud over den blaae Kappe; Velkomstsangen lyder8. Den hele Strandbred er opfyldt med Mennesker, Hatte og Tørklæder vaie, gjentagne Hurraraab bruse ham imøde; det er en Folkefest, Begeistringens Fest, Folket spænder Hestene fra Vognen og trækker ham til hans Bolig paa Charlottenborg, hvor Atelie’et staaer med Blomster og Krandse; Aftenen er en Fest; i Haven lyse Faklerne og Kunstnerne bringe ham en Serenade.
Thorvaldsen er Folkets Hjerte, Folkets Tanke, Fest følger paa Fest; to af disse ville vi nævne som de meest fremtrædende. Den ene, et Slags poetisk, musikalsk Academia, hvor Digte i Festens Anledning oplæstes af Forfatterne selv, eller satte i Musik udførtes af Dilettanter9. Den store Sal, hvert lille Værelse, var opfyldt, Alle vilde deeltage i Festen, der endtes med et Maaltid og en Dands, hvor Thorvaldsen traadte
–
Just i October maa det være;
Du hugged’ Dig igjennem jo,
Saa Talemaaden kom til Ære;
»Hvad giver op Du af
Blev spurgt og man jo vented Blade;
Da formed’ Du til Liv i Leer
Den hele Iliade.«
Hvor meget denne Begeistring og Hylding maatte glæde ham, var den dog i Længden trykkende; Fest og Beundring hørte til hans daglige Aandedrag og dog tænkte han saa lidt derpaa. Da han af Folket blev trukken til sin Bopæl var han uvidende derom og sagde: »Det gaaer rask!« Da han i Roeskilde en Aften gik fra Kirken og Gaderne i Anledning af ham vare
Tæt ved Præstø-Bugt, omgivet af skovgroede Banker, ligger
Alle Kredse søgte at drage Thorvaldsen til sig; i hvert stort Selskab saae man ham, ved hver Fest og hver Aften i Theatret ved Siden af Oehlenschläger. Neppe som ung Mand har han havt den imponerende Skjønhed, han havde, som ældre.
– –
Sad plastisk, som hans egne Gudestøtter.
Har Du bemærket, at i hvor han traadte
Blandt Mængden frem, der veeg den taus tilside,
Behersket ubevidst af hellig Sky.«
Og over denne Storhed var udbredt en Mildhed, en Ligefremhed, der i høieste Grad maatte indtage den Fremmede, som første Gang nærmede sig ham. Daglig var hans Atelier besøgt, derfor følte han sig mere hyggelig paa Nysø. Familien her ledsagede ham derpaa 1841, da han atter besøgte Italien; den hele Reise, der gik over Berlin, Dresden, Frankfurt, Rhinegnen og München, var et fortsat Triumphtog; en Morgens Agerland kunde dækkes med Sangene til den feirede Kunstner. Vinteren tilbragtes med Stampes i Rom og de Danske havde der et Hjem at slutte sig til.
Aaret efter var Thorvaldsen atter i Danmark og paa det kjære Nysø. Juleaften forfærdigede han her sit skjønne Basrelief:
Den sidste Fødselsdag, han oplevede, feiredes her,
Søndagen den 24de Marts var en Vennekreds samlet hos Baron Stampe, Thorvaldsen var usædvanlig livlig, gav Historiertil bedste, talte om sin Reise til Italien, den han agtede at gjøre i Sommerens Løb. I Theatret skulde
De Nærmeste troede ham kun i Afmagt; han bragtes udenfor, men han var de Dødes.
Som en elektrisk Straale gik Budskabet derom igjennem Byen, hans Værelser paa Charlottenborg fyldtes af Mennesker; dybest rystet stod Baronesse Stampe, der faa Dage forud havde mistet en kjær Søster; et datterligt Hjerte begræd her den store Kunstner11.
Ved Obductionen fandtes Døden at være udgaaet fra en organisk Sygdom i Hjertet, der vilde have frembragt
Blev knyttet til vor Kirkehøitids Alvor«
Den stille Uge begyndte just ved hans Død.
I Academiets Figursal laae han i den aabne Kiste, Sørgeblus flammede i Candelabrerne. Det var netop Dagen forud før han for 50 Aar tilbage her paa samme Sted modtog Academiets Medaille.
Vi bære Danmarks Stolthed nu til Graven.«
Bertel Thorvaldsen
En biographisk Skizze
Det er en graa Dag, ikke en Solstraale. Borgerskabet, civilklædt, Alle med
Ei blot i vort, men i Europas Navn;
Men Danmark gik som nærmest Slægtning nærmest
Og følte Sorgen hundredfold fordoblet,
Thi Verdens Sorg var lagt paa Danmarks Skulder.«
Da Kisten var ved Kirkens Dør gik de Sidste i Følget ud af Sørgehuset. Orchestret bruste en
Hør hver en Vennestemme fra dybtbevæget Bryst!
Hør hver, hvis Aand forstod Dig, hvis Hjerte aned’ Kunst;
Tak Thorvald! Du har adspredt den tykke Taagedunst!
Dig
De skal i moden Fremtid Din Herlighed forstaae.
Du skjænkte Danmark Ære! Hvad kan vi skjænke Dig?
Vor Kjærlighed! Du seer den hist fra dit Himmerig!«
Nu fulgte en Tale af Provst
Saaledes endte paa Jorden Bertel Thorvaldsens livsherlige Triumphtog. Lykken og Seiren vare hans
Ja, selv i sin Død syntes han at kaste Lykkegnister til den fattige Mængde. I »
Sørgebudskabet om hans Død gik vidt ud over Landet, gjennem alle Lande; Sørgesange løde, Sørgefester bleve anstillede i Berlin og Rom; paa den danske Skueplads, hvor hans Sjæl svang sig til Gud, var en Fest, Pladsen, hvor han havde siddet, stod smykket med Flor og Laurbærkrandse og et Digt af Heiberg fremsagdes, hvori hans Storhed, hans Død udpegedes.
Til Glæden over Skjønhed, Musers Kunst,
Her vilde Skjebnen at hiin Skjønheds Former
Udaandede det sidste Suk i Livet,
Og Glædens Tempel blev et Sørgehuus.
O danske Skueplads! kan Du forvinde
Det Indtryk, dette Syn har efterladt?
Kan din
Afløse
Vil ei, naar Latter bryder ud med Jubel,
En sagte Sørgegjenlyd klinge med
En
Som vare Vidner til saa haardt et Slag?«
I
– Mange Aar skildte dem ad, intet Træk blev dog glemt –
Saadan Antiken han saae, og saadan stod den nu for ham:
Derfor ei Spaden han greb, for at søge den møisomt i Jorden,
Men af sin inderste Sjæl nyskabt han maned den frem
Just Dagen før Thorvaldsens Død var netop Muurværket indvendig i hans Grav fuldendt;
Gjennem Aarhundreder vandre Nationer til Danmark; ikke lokkede kun af vore venlige, grønne Øer med de friske Bøgeskove, nei, for at see disse Værker og denne Grav.
Dog eet Sted endnu vil den Fremmede søge, den lille Plet paa Nysø, hvor Atellie’et staaer, hvor Træet holder sine Grene i Canalen til den eensomt svømmende Svane, som han rakte Føde, ogsaa den bøier sit Hoved i Døden, men i Udødelighedens Svanesang bruser Navnet Thorvaldsen; det toner i England foran Jasons og
Nyeste Grundtegning af KIÖBENHAVN. 1829]
Ved [...] henvisninger til københavnske lokaliteter henvises [...] med koordinater i krøllet parentes {xx} til kortet Nyeste Grundtegning af KIÖBENHAVN. 1829 (se side 586-587).
- 1) Qvirinal-Exemplaret, der kan betragtes som Skizzer.
- 2) Sommarivas Exemplar, der har adskillige Tilsætninger.
- 3) Det gjennemarbeidede og ved adskillige Stykker udvidede Exemplar, der kan betragtes som det heelt udførte.
- 4) Exemplaret paa Christianborg Slot i Kjøbenhavn; det udførtes (1829-30) nøiagtigt efter det sidstnævnte.
- 1
- Anmodet af Redactionen for Tidsskriftet:
»Unzere Zeit«Unsere Zeit in Biographieen und Bildnissen, redigeret af Ludwig Lenz (1813-1896). Ludwig Lenz forberedte 1843 udgivelsen af en serie korte biografier af berømte samtidige, Unsere Zeit in Biographieen und Bildnissen, og foreslog i brev af 7. august 1843 H.C. Andersen at skrive en kort biografi enten om Adam Oehlenschläger (1779-1850) eller om Bertel Thorvaldsen. Serien åbnedes 1844 med en biografi om den ungarske pianist og komponist Franz Liszt (1811-1886); først i 1845 udkom Andersens biografi om Thorvaldsen på tysk med titlen Bertel Thorwaldsen. Eine biographische Skizze, oversat af den tyske oversætter Julius Reuscher; skriftet udkom i to udgaver på to forskellige forlag. leverede Forfatteren efterstaaende Skizze, hvortilThieles BiographieJust Mathias Thiele (1795-1874) udgav flere værker om Thorvaldsen; H.C. Andersens kilde er her Thieles Den danske Billedhugger Bertel Thorvaldsen og hans Værker, hvis første to dele udkom i 1831. af Thorvaldsen især er bleven benyttet; saavidt vi vide er endnu ikke den tydske Oversættelse heraf udkommen i bemeldte Tidsskrift.↩
- 2
- Billedbog uden Billeder.↩
- 3
- Dette
Basreliefrelief med figurer, der kun er svagt ophøjede. , som vandt Prisen, forestilledeen hvilende AmorDen hvilende Amor, Thorvaldsens Museum, 1789; Bertel Thorvaldsen vandt ikke den mindre sølvmedalje på dette værk, men derimod den store sølvmedalje den 30. maj 1789. .↩
- 4
Den 20de Mai 1796Bertel Thorvaldsen forlod København den 29. august 1796, ikke den 20. maj 1796. seilede Thetis fra Kjøbenhavn.↩
- 5
- Af Alexandertoget ere fire forskjellige Exemplarer:
- 1) Qvirinal-Exemplaret, der kan betragtes som Skizzer.
- 2) Sommarivas Exemplar, der har adskillige Tilsætninger.
- 3) Det gjennemarbeidede og ved adskillige Stykker udvidede Exemplar, der kan betragtes som det heelt udførte.
- 4) Exemplaret paa Christianborg Slot i Kjøbenhavn; det udførtes (1829-30) nøiagtigt efter det sidstnævnte.
- 6
- I Warschau havde Thorvaldsen modtaget betydelige Bestillinger;
Keiser AlexanderAlexander 1. (1777-1825), kejser af Rusland 1801-1825; busten af kejser Alexander 1. med titlen Alexander I, 1820, findes i gips på Thorvaldsens Museum. opholdt sig just her paa denne Tid, sad for Kunstneren og lod ham modellere sin Büste.↩
- 7
- Hun blev 1832 gift med den danske Kammerherre Poulsen; Aaret efter fødte hun denne en Søn, der i Daaben fik Navn: Albert Thorvaldsen Ludevig. 1842 gjæstede hun med Mand og Barn Thorvaldsen i Kjøbenhavn, hvor hun blev Enke; hun lever nu i Rom.↩
- 8
En ganske udmærket skjøn Sang af HeibergJ.L. Heibergs (1791-1860) »Thorvaldsens Ankomst paa Fregatten Rota« (Poetiske Skrifter, bind 8, 1862, s. 351-352). .↩
- 9
De Forfattere, som selv foredroge deres DigteAdam Oehlenschläger bidrog med digtet »Til Thorvaldsen«, N.F.S. Grundtvig (1783-1872) med digtet »Ving-Thors Hammer«, H.P. Holst (1811-1893) med digtet »Amor og Psyche« og H.C. Andersen med digtet »Jason og Alexandertoget«. vare Oehlenschlæger, Grundtvig, H. P. Holst og H. C. Andersen,Texten til de afsungne SangeJ.L. Heiberg havde skrevet teksten til sangen »Musik og Plastik«, musikken var komponeret af C.E.F. Weyse (1774-1842); Th. Overskou (1798-1873) havde skrevet teksten til »Fiirstemmig Sang«, til musik af Fr. Kuhlau (1786-1832); Henrik Hertz (1798-1870) havde skrevet tekst til sangen »Romance«, til musik af F.-A. Boïeldieu (1775-1834), samt teksten til »Bordsang«. I hæftet Festen for Thorvaldsen i Hôtel d’Angleterre den 7de October 1838 findes ingen sange af Christian Winther (1796-1876), derimod endnu sange af H.P. Holst (»Sang ved Thorvaldsens Modtagelse« og »Amor Triumphans. (Til en fiirstemmig Sang af Fröhlich)«), af N.F.S. Grundtvig (»Musikalsk-poetisk Academie« til musik af Weyse) samt endelig talen »Hilsen til Thorvaldsen« ved H.N. Clausen (1793-1877). vare leverede af Heiberg, Overskou, Hertz og Christian Winther, Talen af Clausen.↩
- 10
- Heiberg i sit Sørgedigt: »Thorvaldsen«.↩
- 11
I sit Testament af 5te December 1838, hedder det at han skjænker til sin Fødeby Kjøbenhavn alle de ham tilhørende Kunstgjenstande, at Musæet skal bære hans Navn og at han foreløbigt bestemte 25,000 Rbd. til dettese J.M. Thiele Thorvaldsens Biographi, bind 4, 1856, s. 4956. . Tilexecutores testamenti(latin) de, der sørger for, at testamentets vilje overholdes; bestyrere af et dødsbo. bleve udnævnteConferentsraad CollinJonas Collin (1776-1861). ,Justitsraad ThieleJust Mathias Thiele (1795-1874). ,Professorerne Clausen, Schouw og BissenHenrik Nicolaj Clausen (1793-1877), teolog og fra 1830 ordinær professor i teologi ved Københavns Universitet; Joachim Frederik Schouw (1789-1852), botaniker, fra 1821 ekstraordinær professor i botanik (1845 ordinær professor) og fra 1841 direktør for Botanisk Have i København; Herman Vilhelm Bissen (1798-1868), billedhugger, fra 1840 professor ved Kunstakademiet i København. , samt et Medlem af Kjøbenhavns Magistrat; dernæst overdroges det Billedhuggeren Bissen at fuldføre hans efterladte Værker, mod Godtgjørelse fra Musæumsfondet, ligesom ogsaa at have det specielle kunstneriske Tilsyn med Musæet.↩
- 12
▶jf. redegørelsen for obduktionen, der tryktes i Fædrelandet, 27. marts 1844. Hjernen befandtes sund, Hjertet noget forstørret og Klapperne fra Hjertet til den store Pulsaare (aorta) fortyndede samt paa flere Steder gjennembrudte, Hjertets Hovedpulsaare (arteria caronaria) paa enkelte Steder forbenet og en sygelig Masse udtraadt i dens Huulhed, den store Pulsaare flere Steder forbenet, dens indvendige Hinde hist og her gjennembrudt af Beenlameller. Den nederste Deel af høire Lunge forandret til en blød miltlignende Masse; mellem den tilsvarende Lunges Lungesæk og den nedenunder værende Deel af Mellemgulvet fandtes en lukket Sæk af en Haands Størrelse, indeholdende endeel halvindtørret og af Forbening omgivenpurulent Massemasse, som indeholder eller afsondrer materie. . Underlivets Organer vare i det Hele taget sunde. En rigelig Fedtafsætning beklædte de indvendige Organer, navnlig ogsaa Hjertet og Hjerteposen,Fontenellernefontanelle, egentlig »lille brønd«; kunstigt sår, som holdtes åbent, og som skulle virke afledende, dvs. som et middel, der skulle påvirke én del af legemet for at indvirke positivt på en anden, sygelig del. , som han i flere Aar bar paa Benene, fandtes tørre, det Saar, han havde paa sit syge Skinnebeen, var omgivet med en forhærdet Cellevæv◀jf. redegørelsen for obduktionen, der tryktes i Fædrelandet, 27. marts 1844. .↩
- 13
- Heiberg.↩
- 14
- Denne blev holdt af Professor Clausen.↩
- 15
- Et Digt af H. P. Holst.↩
- 16
- Det udførtes af den italienske Operas Sangere, Musiken componeret og arrangeret af Capelmesteren
SperatiPaolo Sperati (1801-1884), dirigent for det italienske operaselskab, der optrådte på Hofteatret; H.P. Holst havde lavet en italiensk tekst på 10 linjer til Speratis forestilling (trykt i Fædrelandet, 30. marts 1844). .↩
- 17
- Klokken 1½ begav det sig fra Sørgehuset og naaede Kirken Kl. 2¾. Det aabnedes af to Kunstnere i Spidsen for en Deel Søfolk, dernæst henved 800 Studenter, efter disse kom Islænderne, saa Kunstnere af alle Classer og derpaa Liget, som de skiftedes til at bære; derpaa Kronprindsen med Academiets Medlemmer, begge Militair-Etater, Embedsmænd og Borgere.↩
- 18
- Heiberg.↩
- 19
- Componeret af Hartmann.↩
- 20
- I en Stol paa Gulvet, nær ved Kisten, havde Dronningen, Kronprindsessen og flere Damer af det kongelige Huus Plads.↩
- 21
- Texten af Oehlenschlæger, Musiken af Capelmester Glæser.↩
- 22
- Et Qvarteer i Kjøbenhavn, hvor Søfolkene boe, bygget for dem af Christian IV.↩
- 23
- Digterens Kone, den danske Scenes udmærkede Kunstnerinde
Fru HeibergJohanne Luise Heiberg (1812-1890). fremsagde Digtet, efter hvilket Oehlenschlägers Mesterværk den nordiske TragedieHakon JarlAdam Oehlenschlägers tragedie »Hakon Jarl hin Rige« fra Nordiske Digte, 1807; stykket havde været opført på Det Kgl. Teater siden 30. januar 1808 (med titlen Hakon Hlade-Jarl, hin rige kaldet, Norges Behersker; fra 1833 blot Hakon Jarl). Ved mindefesten 9. april 1844 blev J.P.E. Hartmanns ouverture til stykket spillet for første gang. opførtes. Deres Majestæter Kongen og Dronningen, alle Tilskuere, vare den Aften sortklædte.↩
- 24
- Mindetale af H. P. Holst.↩
- 25
- Decorationerne ere overdragne Maleren
Costantin HansenCarl Christian Constantin Hansen (1804-1880). .↩
- 26
- H. P. Holst.↩
Henvis til værket
H.C. Andersen: Bertel Thorvaldsen. Udg. af Laurids Kristian Fahl, Esther Kielberg, Klaus P. Mortensen, Jesper Gehlert Nielsen & Finn Gredal Jensen i ANDERSEN. H.C. Andersens samlede værker. København: Det Danske Sprog- og Litteraturselskab, Gyldendal, bind 9: Blandinger 1822-1875. 2005. Digitaliseret af Dan H. Andreasen & Holger Berg til sitet hcandersen.dk, version 1.0, 2024-04-01
This version of the text is published under the following license: Creative Commons, Attribution 4.0 International (CC BY 4.0). Images are not included in this license and may be subject to copyright.