Brudstykke af en Reise i Schweitz
(Medeelt til Billedet: ▶H.V. Bissens (1798-1868) Istedløve over de danske faldne i Istedslaget 25. juli 1850; opstillet 1862; ført til Berlin efter 1864, fra 1945 i Tøjhusmuseets gård. Løven ved Luzern)
Som Symbol paa Tapperhed og Troskab sætter man paa Heltenes Grav en Løve; snart vil en reises paa Flensborg Kirkegaard
Schweitz er iøvrigt ikke Monumenternes Land, selv løfter det sig i høie Alper med evig Snee, altid grønne Skove, friske Græsgange og blaae, dybe Søer; hvad Menneskene kunne opstille i en saadan Natur bliver altid smaat, kun Tanken deri giver det Storhed og en saadan har
Udfor Rütli, i en af Klippeblokkene, der løfter sig op af Vierwaldstädtersøen, blev ifjor, paa Schillers Fødselsfest, indhugget og festligt afsløret Navnet paa Digteren, der igjen levendegjorde Wilhelm Tell. Dramaet har ikke hans Død, den giver Sagnet os.
I Aaret 1354 svulmede den lille Bjergflod Scechen, der ikke langt fra
Egnen om Vierwaldstädtersøen frembyder sagnhistoriske Minder om Tells Manddom og Daad, der igjen lyser ud over Schweitzer-Charakteren; paa dens Troskab kan der bygges.
Da i Paris den 10de August 1792
Naar man med Dampskibet kommer fra de ved Wilhelm Tell minderige Steder og bestiger Landingsbroen ved Luzern, har man kun en kort Vei ud af Wäggis Porten til den lille Have, hvor ind i Sandstenen selv er hugget, frit hvilende, en colossal, døende Løve, gjennemboret af et afbrækket Spyd; i Harm og Smerte holder den med sin Klo fast paa det med Lillien smykkede Vaaben.
Konstneren Ahorn fra Constanz har meislet det i Sandsteensklippen efter Thorvaldsens Model, denne opbevares og fremvises tæt derved i et lille Huus; men paa Klippen selv er i Navnet Thorvaldsen glemt et L, der staaer hugget Thorwadsen, ikke Thorvaldsen, en Feil, som nu ikke lader sig rette. Ovenover Løven er at læse paa Latin, en Hæders-Mindeskrift om Schweitzergardens Troskab og Tapperhed. Nederst findes Navnene paa Officererne og Antallet af de Menige, som faldt. Ligeoverfor i Capellet, hvis Alterklæde er broderet af
Stedet selv, skjøndt nær ved Byen og tæt op til Landeveien, frembyder en mærkelig Eensomhed, det er, som om de faldne Helte hvilede her under disse Træers Skygge. En gammel Soldat af Schweitzergarden holder Vagt, han fortæller os, at han som lille Dreng tjente i Garden som Trommeslager; han fortæller, at den danske Billedhugger, der gav Modellen, var her engang paa sin Reise til Danmark.