En Episode af Ole BullsOle Bornemann Bull (1810-1880), norsk violinvirtuos; fik i perioden 1831-1837 sit store europæiske gennembrud ved koncerter bl.a. i Frankrig, Italien og England; specielt den beskrevne koncert i Bologna 25. april 1834 gjorde ham berømt. H.C. Andersen oplevede Ole Bull første gang ved en koncert 4. november 1838 og stiftede i løbet af november 1838 nærmere bekendtskab med ham. Liv
Fortalt efter Kunstnerens egen mundtlige Meddelelse
Bag Alperne ligger Miraklernes Land, Eventyrernes Verden; vi ville ikke tro paa Mirakler, ikke høre om disse, Eventyret derimod er os kjært, til det lytte vi gjerne; et saadant, som det kun gives for Geniet, fandt Sted i Bologna Aaret 1834.
Den fattige Nordmand Ole Bull, som Ingen den Gang kjendte, var kommet saa langt Syd paa. I Hjemmet havde vel Enkelte troet, at der rørte sig noget hos ham, men de Fleste, som det altid gaaer, forudsagde, der bliver ikke noget af Ole. Selv følte han, jeg maa ud i Verden, for at bringe Gnisten til Flamme, eller ogsaa reent gaae til Grunde; at dette sidste snarest vilde skee, tydede nu Alt hen paa.
Han var kommet til Bologna, men her vare hans Penge slupne og intet Sted havde han Udsigt til at faae nogen fra, ingen Ven, ingen Landsmand rakte ham Haanden, eensom sad han oppe paa et fattigt Tagkammer i en af Smaagaderne. Det var allerede den anden Dag, han næsten Intet havde nydt; Vandflasken og Violinen vare de to eneste, som
Da mistvivlede han selv om at eie det ham af Gud Givne, og ubevidst indaandede han i Violinen de Toner, som nu saa forunderligt gribe vort Hjerte, disse Toner, som sige os, hvor dybt han selv har lidt og følt.
Just denne Aften blev i det store Theater givet en Concert; Huset var næsten overfyldt, Hertugen af Toscana var i Besøg i den kongelige Loge,
I den Nød man var, greb man det givne Raad, og et Bud sendtes hen i den lille Gade, hvor Bull sad paa sit Tagkammer. For ham var dette som en Sendelse fra Himlen; nu eller aldrig! tænkte han, og skjøndt syg og afkræftet, tog han Violinen under Armen og gik til Theatret.
To Minutter derefter blev af Regisseuren anmældt, for det forsamlede Publicum, at en ung Nordmand, altsaa »en ung Vild,« vilde i Beriots Sted lade sig høre paa Violinen.
Ole Bull traadte frem; Theatret var blændende oplyst. Han saae de nærmeste Damers mønstrende Blik; Een af Disse, der ret betragtede ham igjennem Kikkerten, hviskede smilende til sin Naboerske lidt Spot over Kunstnerens forlegne Manerer. Han saae paa sine Klæder, og i den stærke Belysning toge de sig høist fattige ud. Damen gjorde vist ogsaa sin Bemærkning derover, og hendes Smiil gik ham skarpt gjennem Hjertet.
Ingen Noder førte han med, som han kunde give Orchesteret, han maatte altsaa spille uden Acompagnement, men hvad skulde han spille? »Jeg vil give dem de Phantasier, som i dette Øieblik gjennemstrømme mig!« og improvisatorisk gav han da
Han henvendte sig da til den Dame, hvis spottende Smiil havde hilset ham ved hans Indtrædelse, og udbad sig af hende et Thema til at variere. Hun gav ham eet af
»Hvad, om jeg tog alle tre Themaer,« tænkte Bull, »lod dem omflagre hinanden, danne sig til eet Tonestykke, da vilde jeg derved smigre enhver af Damerne og ved Compositionen maaskee gjøre Virkning.«
Som tænkt, saa gjort. Han spillede; mægtig, som
Han gik til sit Hjem, ledsaget med Musik. Udenfor Huset tonede Serenaden for Aftenens
Da Alt igjen blev stille, kom Værten op til ham, bragte ham Spise og Drikke, og
Henvis til værket
H.C. Andersen: En Episode af Ole Bulls Liv. Udg. af Laurids Kristian Fahl, Esther Kielberg, Klaus P. Mortensen, Jesper Gehlert Nielsen & Finn Gredal Jensen i ANDERSEN. H.C. Andersens samlede værker. København: Det Danske Sprog- og Litteraturselskab, Gyldendal, bind 9: Blandinger 1822-1875. 2005. Digitaliseret af Dan H. Andreasen & Holger Berg til sitet hcandersen.dk, version 1.0, 2024-04-01
This version of the text is published under the following license: Creative Commons, Attribution 4.0 International (CC BY 4.0). Images are not included in this license and may be subject to copyright.