Den gamle Kirkeklokke
(Skrevet til »Schillers Album«)
I det tydske Land
Det var seent paa Aaret, Viinløvet hang med røde Blade, Regnbyger faldt og den kolde Blæst tog til; det var ikke den fornøieligste Tid for de Fattige; det blev mørke Dage, og mørkere endnu var der inde i de gamle, smaa Huse. Et af disse laa med Gavlen ud mod Gaden, med lave Vinduer, fattigt og ringe at see til, og det var da ogsaa
Hvad blev der af den lille Fyr, den fattige Dreng fra det ringe Marbach? Ja, det vidste Ingen dengang, selv ikke den gamle Kirkeklokke,
Og den Lille voxede og Verden voxede for ham; vel
Ved det første Besøg i Marbach havde Byen ikke stort forandret sig, det var jo heller ikke saa meget længe siden, de droge bort; Husene stode som før med spidse Gavle, hældende Mure og lave Vinduer; paa Kirkegaarden vare komne nye Grave til og der, lige op til Muren, stod nu nede i Græsset den gamle Klokke, den var falden fra sin Høide, havde faaet en Sprække og kunde ikke ringe meer, en ny var ogsaa kommen i dens Sted.
Moder og Søn vare traadte ind paa Kirkegaarden, de stode foran den gamle Klokke, og Moderen fortalte sin lille Dreng, hvorledes den Klokke i flere hundrede Aar havde gjort Gavn, ringet til Barnedaab, til Bryllupsglæde og Begravelse; den havde mælet om Festglæde og Ildens Rædsler; ja Klokken sang ud et heelt Menneskeliv. Og aldrig glemte Barnet, hvad Moderen fortalte, det klang i hans Bryst, til han som Mand maatte synge det ud. Og Moderen fortalte ham, hvorledes denne gamle Kirkeklokke havde ringet Trøst og Glæde til hende i Angestens Time, runget og sjunget, da hendes lille Dreng blev givet hende. Og Barnet saae næsten med Andagt paa den store gamle Klokke, han bøiede sig ned og kyssede den, ihvor gammel, sprukken og henkastet den end her stod imellem Græs og Nælder.
I Minde blev den hos den lille Dreng, der i Fattigdom skjød op; lang og mager, rødlig af Haar, fregnet i Ansigtet, ja det var han, men to klare Øine, som det dybe Vand, havde han i Eie. Hvorledes gik det ham? Det gik ham godt, misundelsesværdigt godt! han var i høieste Naade taget op i
Den gamle Kirkeklokke, gjemt og glemt, vilde vel engang komme i Smelteovnen, hvad kom der saa ud af den? Ja det var det umuligt at sige, og det var heller ikke muligt at sige, hvad der vilde komme af den Klokke inde i det unge Bryst, der var en Malm derinde, den rungede, den maatte klinge ud i den vide Verden, og jo snevrere der blev bag Skolens Muur og jo mere døvende der lød Marsch! Holdt! Front!, des stærkere klang det i Ungersvendens Bryst, og han sang det for Kammeraternes Kreds, og Klangen lød ud over Landets Grændser; men
Der var stor Festlighed i Landsherrens Hovedstad. Tusinde Lamper lyste, Raketterne straalede; den Glands mindes endnu ved ham, der da i Taarer og Smerte uændset søgte at naae fremmed Grund;
Den gamle Klokke havde det godt, den stod i Læ ved Marbachs Kirkemuur, gjemt, glemt! Vinden foer hen over den og kunde have fortalt om ham, ved hvis Fødsel Klokken ringede, fortalt, hvor koldt den havde blæst hen over ham, nys han udmattet af Træthed sank ned i Nabolandets Skov, hvor hele hans Rigdom og Fremtids Haab kun vare skrevne Blade om »
Mørke Dage, kolde Nætter gik over den gamle Klokke; den fornam det ikke, men Klokken i Menneskets Bryst fornemmer sin trange Tid.
Og Malmet flød glødende ind i Formen, den gamle Kirkeklokke – ja, Ingen tænkte paa dens Hjemstavn og hendøde Klingen, Klokken flød med i Formen og dannede Hoved og Bryst paa Statuen, som den nu afsløret staaer i Stuttgart foran det gamle Slot, paa Pladsen hvor han, den forestiller, gik lyslevende, i Kamp og Stræben, trykket af Verden udenom, han, Drengen fra Marbach, Eleven fra Carls Skolen, Flygtningen, Tydsklands store udødelige Digter, der sang om
Det var en deilig Solskins Dag, Faner vaiede fra Taarn og Tage i det kongelige Stuttgart, Kirkeklokkerne ringede til Fest og Glæde, kun een Klokke taug, den lyste i det klare Solskin, lyste fra Ansigt og Bryst i Hæders-Skikkelsen; det var netop hundrede Aar fra den Dag, Klokken i Marbachs Taarn ringede Glæde og Trøst til den lidende Moder, der fødte sit Barn, fattig i det fattige Huus,
Den gamle Kirkeklokke (Skrevet til »Schillers Album«)
Trykt første gang på tysk i Schiller-Album 1861. Trykt første gang på dansk i Folkekalender for Danmark 1862, der udkom i december 1861.
BFN 833/V,22-26/VII,310-312.
453 | |
Würtemberg | Württemberg i den sydvestlige del af Tyskland; hertugdømme, fra 1806 kongerige. |
Familien | militærlægen Johann Kaspar Schiller og hustru Elisabeth Dorothea, f. Kodweisz. |
Johan Christoph Friedrich | Johann C.F. Schiller (1759-1805), tysk forfatter. |
ihvor høit den hang | hvor højt den end hang. |
flyttede … By | familien flyttede til Ludwigsburg i 1766. | 454 |
Gellerts Fabler | Chr. Fürchtegott Gellert (1715-1769), tysk digter, der især kendes for sine Fabeln und Erzählungen, 1746-1748. |
Sangen om Messias | F.G. Klopstocks (1724-1803) bibelske epos i 20 sange Der Messias, 1748-1773. |
den militaire Skole | Schiller, som i 1768 blev sat i byens latinskole, blev i 1773 beordret til at indtræde i civilafdelingen af fyrstens militærakademi. Skolen blev i 1775 flyttet til Stuttgart og under navnet Karlsschule gjort til en slags universitet, hvor Schiller senere studerede medicin og filosofi; han forlod akademiet i 1780 som uddannet læge. | 456 |
derfor | med det formål. |
han maatte … Strøm | efter opførelsen af skuespillet Die Räuber, 1782, i Mannheim, flygtede Schiller fra Stuttgart under en fest ved hoffet den 22. september på grund af hertugens indskrænkninger af hans personlige og digteriske frihed og tog ophold på godset Bauerbach i Meiningen. |
Fiesko | skuespillet Die Verschwörung des Fiesko zu Genua, 1782 (dansk Fiesko eller Sammensværgelsen i Genua, 1814). |
Hvor gik det | hvorledes gik det. | 457 |
Bayerns Kongestad | München. |
en ganske fattig Dreng | Bertel Thorvaldsen (1770-1844), hvis statue af Schiller opstilledes i Stuttgart i 1836-1839. |
Holmen | flådestation og militært skibsværft i København. Bertel Thorvaldsens fader, Gotskalk Thorvaldsen (1740-1806) arbejdede som billedskærer i København. |
Schweitz’s Befrier | der tænkes på skuespillet Wilhelm Tell, 1804. |
Frankrigs gudbegeistrede Jomfru | der tænkes på tragedien Die Jungfrau von Orleans, 1801. |
engang | senere. |
det ædle Qvindehjertes Digter | der tænkes på tragedierne Maria Stuart, 1800, og Die Jungfrau von Orleans, 1801. |
Del
Henvis til værket
H.C. Andersen: Den gamle Kirkeklokke. Udg. af Laurids Kristian Fahl, Esther Kielberg, Klaus P. Mortensen, Jesper Gehlert Nielsen & Finn Gredal Jensen[INFO OM 18-binds-udgaven 2003-2009...] for Det Danske Sprog- og Litteraturselskab. Digitaliseret af Dan H. Andreasen & Holger Berg til sitet hcandersen.dk
Creative Commons, Attribution 4.0 International (CC BY 4.0) Draft, not for public accession