H.C. Andersen

Det nye Aarhundredes Musa

Det nye Aarhundredes Musa, som vore Børnebørns Børn, maaskee en fjernere Slægt skal kjende hende, men ikke vi, naar aabenbarer hun sig? Hvorledes seer hun ud? Hvad synger hun? Hvilke Sjælens Strænge vil hun berøre? Til hvilket Høidepunkt vil hun løfte sin Tidsalder?

Saa mange Spørgsmaal i vor travle Tid, hvor Poesien næsten staaer En i Veien, og hvor man klarlig veed, at det meget »Udødelige«, Nutids-Poeter skrive, i Fremtiden maaskee kun existerer som Kul-Indskrifterne paa Fængsels-Murene, seet og læst af enkelte Nysgjerrige.

Poesien maa tage et Tag i med, idetmindste give Forladning i Partikampene, hvor Blod eller Blæk flyder!

Det er eensidig Tale, sige Mange; Poesien er ikke glemt i vor Tid.

Nei, der gives endnu Mennesker, som paa deres »fri Mandag« føle Trang til Poesien og da ganske vist, naar de fornemme denne aandelige Knurren i deres respective ædlere Dele, sende Bud i Bogladen og kjøbe for hele fire Skilling Poesie, den bedst anbefalede; Nogle lade sig vel nøie med den, de kunne faae i Tilgift, eller ere tilfredsstillede med at læse en Stump paa Kræmmerhuset fra Urteboden; den er billigere, og Billigheden i vor travle Tid, maa der tages Hensyn til. Trangen findes til hvad vi har, og det er nok! Fremtids Poesie, som Fremtids Musik, hører til Donquixotiaderne, tale om den, er som at tale om Reise-Opdagelser i Uranus.

Tiden er for kort og kostbar til Phantasie-Lege, og hvad er, skulle vi engang tale ret fornuftigt, hvad er Poesie? Disse klingende Udslyngninger af Følelser og Tanker, den er kun Nervernes Svingninger og Bevægelser! Al Begeistring, Glæde, Smerte, selv den materielle Stræben er, sige de Lærde os, Nervesvingninger. Vi ere Enhver – et Strængespil.

Men hvem griber i disse Strænge? Hvem faaer dem til at svinge og bæve? Aanden, den usynlige Guddoms Aand, som lader, gjennem dem, klinge sin Bevægelse, sin Stemning, og den forstaaes af de andre Strængespil, saa at de klinge derved i sammensmeltende Toner og i Modsætningens stærke Dissonantser. Saaledes var det, saaledes bliver det i den store Menneskeheds Fremadskriden i Friheds Bevidsthed!

Hvert Aarhundrede, hvert Aartusinde kan der ogsaa siges, har sit Storheds Udtryk i Poesien; født i det afsluttende Tidsrum, træder den frem og raader i det nye kommende Tidsrum.

Midt i vor travle maskinbrusende Tid er hun saaledes allerede født, hun, det nye Aarhundredes Musa. Vor Hilsen sende vi hende! hun høre den, eller læse den engang, maaskee mellem Kul-Indskrifterne, vi nys omtalte.

Hendes Vuggegænge gik fra det yderste Punkt, Menneske-Fod betraadte paa Nordpols Undersøgelserne til saavidt det levende Øie saae ind i Polar-Himlens »sorte Kulsække«. Vi hørte ikke Gængen for klapprende Maskiner, Locomotivets Piben, Sprængning af materielle Klipper og Aandens gamle Baand.

I vor store Nutids Fabrik er hun født, hvor Dampen øver sin Kraft, hvor Mester Blodløs og hans Svende slide Dag og Nat.

Hun har i Eie Qvindens store kjærlighedsfyldte Hjerte, med Vestalens Flamme og Lidenskabens Baal. Forstandens Lynglimt fik hun, i alle Prismets gjennem Aartusinder skiftende Farver, der vurderedes efter Modefarven. Phantasiens mægtige Svaneham er hendes Pragt og Styrke, Videnskaben vævede den, »Urkræfterne« gav den Svingkraft.

Hun er Folkets Barn paa Faders Side, sund i Sind og Tanker, Alvor i Øiet, Humor paa Læben. Moderen er den høibaarne academi-opdragne, Emigrantens Datter med de gyldne Rococo Erindringer. Det nye Aarhundredes Musa har Blod og Sjæl i sig af de To.

Herlige Faddergaver bleve lagte paa hendes Vugge. I Mængde er strøet der som Bonbons Naturens skjulte Gaader med Opløsning; af Dykkerklokken er rystet vidunderligt »Nips« fra Havets Dyb. Himmelkortet, dette ophængte stille Ocean med de Myriader Øer, hver en Verden, blev lagt aftrykt som Vuggeklæde. Solen maler hende Billeder; Photographien maa give hende Legetøi.

Hendes Amme har sjunget for hende af Eivind Skaldespiller og Firdûsi, af Minnesangerne og hvad Heine drengekaad sang af sin virkelige Digtersjæl. Meget, altfor meget har hendes Amme fortalt hende; hun kjender Edda, den gamle Ur-Mormors Moders gruvækkende Sagaer, hvor Forbandelserne suse med blodige Vinger. Hele Orientens »Tusind og een Nat« har hun hørt i en fjerdedeel Time.

Det nye Aarhundredes Musa er Barn endnu, dog hun er sprungen ud af Vuggen, hun er fuld af Villie, uden at vide hvad hun vil.

Endnu leger hun i sin store Ammestue, der har fuldt op af Kunstskatte og Rococo. Den græske Tragedie, og det romerske Lystspil, staae der meislede i Marmor; Nationernes Folkeviser hænge som tørrede Planter paa Væggen, et Kys paa dem og de svulme frem i Friskhed og Duft. Hun er ombruset i evige Accorder af Beethovens, Glucks, Mozarts og alle de store Mesteres Tanker i Toner. Paa Boghylden er henlagt saa Mange, der i deres Tid vare udødelige, og her er god Plads til mange Andre, hvis Navne vi høre klinge gjennem Udødelighedens Telegraphtraad, men døe med Telegrammet.

Skrækkeligt Meget har hun læst, altfor Meget, hun er jo født i vor Tid, grumme Meget maa glemmes igjen og Musaen vil forstaae at glemme.

Hun tænker ikke paa sin Sang, der vil leve frem i et nyt Aartusinde som Moses’s Digtninger leve og Bidpais guldkronede Fabel om Rævens List og Lykke. Hun tænker ikke paa sin Sendelse, sin tonende Fremtid, hun leger endnu, under Nationers Kamp som ryster Luften, der sætter Klangfigurer af Pennefjedre og Kanoner, paa kryds og tværs, Runer, der ere svære at raade.

Hun bærer Garibaldi Hat, læser imidlertid sin Shakspeare og tænker et kort Øieblik, han kan endnu opføres naar jeg bliver stor! Calderon hvile i sine Værkers Sarkophag, med Berømmelsens Indskrift. Holberg, ja Musaen er Kosmopolit, hun har ham heftet ind i eet Bind med Molière, Plautus og Aristophanes, men læser meest i Molière.

Hun er løst fra den Uro, som jager Alpernes Gemser, og dog higer hendes Sjæl efter Livets Salt, som Gemserne efter Bjergets; der hviler i hendes Hjerte en Ro, som i Hebræernes Oldtids Sagn, denne Røst fra Nomaden paa de grønne Sletter i de stille stjerneklare Nætter, og dog svulmer i Sangen Hjertet stærkere end hos den begeistrede Kriger fra Thessaliens Bjerge i den græske Old.

Hvorledes staaer det sig med hendes Christendom? – Hun har lært Philosophiens store og lille Tabel; Urstofferne have knækket een af hendes Melketænder, men hun har faaet nye igjen, Kundskabsfrugten bed hun i paa Vuggen, aad og blev klog, – saa at »Udødelighed« lynede frem for hende som Menneskehedens genialeste Tanke.

Naar oprinder Poesiens nye Aarhundrede? Naar skal Musaen kjendes? Naar skal hun høres?

En deilig Foraars-Morgen kommer hun paa Locomotivets Drage brusende gjennem Tunneler og over Viaducter, eller hen over det bløde, stærke Hav, paa den pustende Delphin, eller gjennem Luften paa Montgolfiers Fugl Rok og daler ned i Landet, hvorfra hendes Guddoms Røst første Gang skal hilse Menneskeslægten. Hvor? Er det fra Columbus’s Fund, Frihedslandet, hvor de Indfødte bleve et jaget Vildt og Afrikanerne Trældyr, Landet, hvorfra vi hørte Sangen om »Hiawatha«? Er det fra Antipodernes Verdensdeel, Guldklumpen i Sydhavet, Modsætningernes Land, hvor vor Nat er Dag og sorte Svaner synge i Mimose Skove? Eller fra Landet hvor Memnons-Støtten klang og klinger, men vi ikke forstode Sangens Sphinx i Ørkenen. Er det fra Steenkuls-Øen, hvor Shakspeare er Herskeren fra Elisabeths Tid? Er det fra Tycho Brahes Hjem, hvor han ikke taaltes, eller fra Californiens Eventyr-Land, hvor Wellingtontræet løfter sin Krone som Verdens-Skovenes Konge.

Naar vil Stjernen lyse, Stjernen paa Musaens Pande, Blomsten, i hvis Blade er indskrevet Aarhundredets Udtryk af det Skjønne i Form, Farve og Duft?

»Hvad er den nye Musas Program?« spørger vor Tids kyndige Rigsdagsmænd. »Hvad vil hun?«

Spørg heller hvad hun ikke vil!

Ikke vil hun optræde som Gjenganger af den svundne Tid! ikke vil hun tømre Dramaer af Scenens aflagte Herligheder eller dække Mangler i dramatisk Architektur ved Lyrikens blendende Drapperier! hendes Flugt frem for os vil være som fra Thespis-Kærren til Marmor-Amphitheatret. Hun slaaer ikke den sunde Mennesketale i Stykker og klinker den sammen til et konstigt Klokkespil med indsmigrende Klang fra Troubadour-Tourneringerne. Ikke vil hun stille Versemaalet som Adelsmand og Prosaen som den Borgerlige! jevnsides staae de i Klang, Fylde og Kraft. Ikke vil hun meisle ud af Islands Saga-Blokke de gamle Guder! de ere døde, der er ingen Sympathie for dem i den nye Tid, intet Slægtskab! Ikke vil hun byde sin Samtid indlogere deres Tanker i franske Roman-Kipper! ikke vil hun døve med Hverdagshistoriernes Chloroform! en Livs-Elixir vil hun bringe! hendes Sang i Vers og Prosa vil være kort, klar, rig! Nationaliteternes Hjerteslag, hver er kun eet Bogstav i det store Udviklings-Alphabet, men hvert Bogstav griber hun med lige Kjærlighed, stiller dem i Ord og slynger Ordene i Rythmer til sin Nutids Hymne.

Og naar er Tidens Fylde kommen?

Det er længe for os, som endnu ere her tilbage, det er kort for dem, som fløi forud!

Snart falder den chinesiske Muur; Europas Jernbaner naae Asiens aflukkede Cultur-Archiv, – de to Cultur-Strømme mødes! da maaskee bruser Fossen med sin dybe Klang, vi Nutids Gamle ville skjælve ved de stærke Toner og fornemme deri et Ragnarok, de gamle Guders Fald, glemme, at hernede maae Tider og Folkeslægter forsvinde, og kun et lille Billede af hver, indesluttet i Ordets Kapsel, svømmer paa Evighedens Strøm som Lotus-Blomst, og siger os, at de Alle ere og vare Kjød af vort Kjød, i forskjellig Klædning; Jødernes Billede Straaler fra Bibelen, Grækernes fra Iliade og Odyssee, og vort –? Spørg det nye Aarhundredes Musa, i Ragnarok, naar det nye Gimle løfter sig i Forklarelse og Forstaaen.

Al Dampens Magt, al Nutids Tryk vare Løftestænger! Mester Blodløs og hans travle Svende, der synes vor Tids mægtige Herskere, ere kun Tjenere, sorte Slaver, som smykke Høisalen, frembære Skattene, dække Bordene til den store Fest, hvor Musaen med Barnets Uskyldighed, Ungmøens Begeistring og Matronens Ro og Viden løfter Digtningens vidunderlige Lampe, dette rige, fulde Menneskehjerte med Guds-Flammen.

Vær hilset, Du Musa for Poesiens nye Aarhundrede! vor Hilsen løfter sig og høres, som Ormenes Tanke-Hymne høres, Ormen, der under Plovjernet skæres over, idet et nyt Foraar lyser og Ploven skærer Furer, skærer os Orme sønder, for at Velsignelsen kan groe for den kommende nye Slægt.

Vær hilset, Du det nye Aarhundredes Musa!

Det nye Aarhundredes Musa

Trykt første gang i Nye Eventyr og Historier. Anden Række, som udkom den 2. marts 1861.

BFN 823/IV,112-117/VII,255-260.

Tekstrettelser i forhold til trykforlægget

384,21Aartusinde < Aartusinder
382
Musai græsk mytologi beskytter de ni muser bl.a. digtning og musik.
naar aabenbarerhvornår åbenbarer.
Fremtids Musikhentydning til komponisten Richard Wagners (1813-1883) skrift Das Kunstwerk der Zukunft, 1849.
Donquixotiaderneromaner efter mønster af Cervantes’ ridderroman El ingenioso hidalgo Don Quixote de la Mancha, 1605-1615, om fantasten af samme navn. Romanen blev oversat til dansk af Charlotte Dorothea Biehl 1776-1777 under titlen Den sindrige Herremands Don Quixote af Mancha Levnet og Bedrifter, 1-4.
Poesie … de Lærdeførst og fremmest den tyske zoolog Karl Vogt (1817-1895), som H.C. Andersen kendte gennem den danske zoolog D.F. Eschrichts (1798-1863) forelæsninger imod den materialistiske skole i tysk filosofi og naturvidenskab og via Friedrich Fabris (1824-1891) Briefe gegen den Materialismus, 1856.
383
Vuggegængebuet træ- eller metalstykke, som sættes under vuggens for- og bagende, så barnet kan vugges.
Nordpols Undersøgelserneekspeditionerne i Arktis i 1800-tallet havde primært til formål at finde Nordvest- og Nordøstpassagen. De første egentlige Nordpolsekspeditioner fandt først sted omkring 1900.
Mester Blodløs(damp)maskinen.
Vestal(ens)egentlig vestalinde; præstinde, som vedligeholdt den evige ild i (arnens gudinde) Vestas tempel i Rom, og som havde aflagt kyskhedsløfte.
academi(-opdragne)med den højest tænkelige (ud)dannelse; jf. det franske akademi, der er sammensat af åndslivets førende personligheder.
Emigranten(s)gængs betegnelse for en flygtning fra den franske revolution, 1789.
Rococorokokoperioden, ca. 1730-1780, er karakteriseret ved en legende, yndefuld stil i arkitektur, kunst og litteratur.
Bonbonsbolsjer.
Opløsningløsning.
Eivind Skaldespiller(ca. 910-990), islandsk høvding og skjald.
FirdûsiFirdausi (ca. 940-1020), persisk digter.
Minnesangernetroubaduorer, tyske digtere af kærlighedslyrik i 1100- til 1300-tallet, knyttet til fyrstehofferne.
HeineHeinrich Heine (1797-1856), tysk digter.
EddaSnorri Sturlusons (1178-1241) lærebog for skjalde (Den yngre Edda, ca. 1225) og en samling digte om nordiske guder og helte (Den ældre Edda også kaldet Den poetiske Edda) nedskrevet i 1200-tallet, men stoffet regnes for at gå tilbage til 800- eller 900-tallet for de ældste deles vedkommende.
384
Sagaerde islandske sagaer er blevet til i tidsrummet fra 1100-tallet til omkring 1400 (det ældst bevarede sagafragment er fra omkring 1250).
Tusind og een Natsamling af arabiske sagn og eventyr indsat i en rammefortælling. Samlingens oprindelse kan spores til 800-tallet. Den blev først oversat til et europæisk sprog af franskmanden Antoine Galland i 1704.
Beethoven(s)Ludwig van Beethoven (1770-1827), tysk komponist.
Gluck(s)Christoph W. Gluck (1714-1787), tysk komponist.
MozartWolfgang Amadeus Mozart (1756-1791), østrigsk komponist.
Moses’s Digtningerde fem Mosebøger i Det Gamle Testamente.
Bidpais … Lykkei den arabiske version af de ellers anonyme dyrefabler i den indiske samling Pancatantra nævnes Bidpai som den formodede forfatter. Via den arabiske version formidles Pancatantra til Europa under betegnelsen Bidpais fabler. H.C. Andersen ejede selv Calila und Dimna, eine Reihe moralischer und politischer Fabeln, des Philosophen Bidpai, aus dem Arabischen übersetzt von C.A. Holmboe, 1832. I sin Optegnelsesbog II, 2, skriver H.C. Andersen: »Bidpai var Bramin i det sorte Indien og levede under en mægtig indiansk Konge Dabchelim (...); skrev om Løven der blev bedraget af Ræven, den stakkels Oxe som blev sønderrevet og Rævens endelige Straf, og belærte saaledes sin Fyrste. Kongen gjorde Bidpai til sin første Minister, satte en Krone paa hans Hoved«.
Sendelsemission.
Klangfigur(er)egentlig figur som dannes i fint sand o.l. på en glas- eller metalplade, ved at kanten på pladen sættes i svingninger ved strøg af en violinbue.
Pennefjedrepennefjer.
raadetyde, gætte.
GaribaldiGuiseppe Garibaldi (1807-1882), italiensk frihedshelt, som samlede Italien til nation. Netop i sommeren og efteråret 1860 stod han som den store folkehelt efter indtagelsen af kongeriget Napoli og udråbelsen af Victor Emanuel til Italiens konge.
ShakspeareWilliam Shakespeare (1564-1616), engelsk digter.
CalderonPedro de la Barca Calderón (1600-1681), spansk dramatiker.
HolbergLudvig Holberg (1684-1754), dansk forfatter og komediedigter.
Musaendvs. Holberg og komediens muse. Ordet muse er her synonymt med digterens inspiration; det stammer fra den græske mytologi, hvor Zeus’ og Mnemosynes ni døtre, muserne, er gudinder for videnskab og kunst.
Kosmopolitverdensborger.
Molière, Plautus og Aristophanesstore komediedigtere. Den franske Molière (egentlig Jean-Baptiste Poquelin, 1622-1673), den romerske Plautus (ca. 256-184 f.Kr.) og den græske Aristofanes (ca. 450-ca. 385 f.Kr.).
Gemse(r)en såkaldt skedehornet drøvtygger; den europæiske art lever bl.a. i Alperne, Pyrenæerne og Kaukasus.
Livets Saltden styrkende, livsbevarende friske kraft; jf. Matthæus 5,13.
Hebræernes Oldtids SagnDet Gamle Testamente.
den begeistrede Kriger … i den græske OldAchilleus, helten fra det græske epos Iliaden om den trojanske krig.
Oldoldtid.
386
Montgolfier(s)brødrene Joseph (1740-1810) og Étienne (1745-1799) Montgolfier opfandt varmluftballonen.
Fugl Rokfabelfugl af enorm størrelse og styrke.
Columbus(’s)Christoffer Columbus (1451-1506), italiensk opdagelsesrejsende, opdagede i 1492 Amerika.
Hiawathaden amerikanske digter H.W. Longfellows (1807-1882) indianerepos The Song of Hiawatha, 1855 (dansk Sangen om Hiawatha, 1860).
Antipodernes VerdensdeelAustralien.
Memnons-Støttenegentlig Memnonstøtterne, to 20 m høje billedstøtter i Theben, Ægypten, der forestiller Amenhotophis 3. Antagelig hentyder H.C. Andersen til den tidligere fejlagtige opfattelse af, at støtterne forestillede den homeriske sagnhelt Memnon, og at støtterne på grund af en revne hver morgen udsendte en tone, som man mente var Memnons hilsen til sin mor, Eos.
Sphinxfabeldyr med menneskehoved og dyrekrop; her den mægtige sfinks i ørkenen ved Giza, Ægypten.
Steenkuls-ØenEngland.
Elisabeth(s)Elisabeth 1. (1533-1603), engelsk dronning fra 1558.
Tycho Brahe(s)dansk astronom (1546-1601); gik i frivillig landflygtighed af personlige og ideologiske grunde i 1597.
Wellingtontræetkæmpefyr.
Drapperieregentlig folderige klædninger; her: besmykkelser, omsvøb.
Thespis-KærrenThespis fra Ikaria regnes for grundlæggerne af den græske tragedie og skulle ifølge sagnet have kørt landet rundt og opført tragedier med alt tilbehøret læsset på kærren.
Troubadour-Tourneringernedigterkonkurrencerne, sangerdysterne. Troubadourerne var middelalderlige omvandrende digtere og sangere og modsvarer på fransk område de tyske minnesangere.
Roman-Kipperromanknejper; uvist, hvem der hentydes til.
Hverdagshistorierne(s)hverdagshistorier, fællesbetegnelse for de noveller og små romaner, Thomasine Gyllembourg (1773-1856) udgav anonymt eller under pseudonym i perioden 1827-1845.
Chloroformbedøvelsesmiddel.
387
den chinesiske Muurflere tusinde kilometer lang fæstningsmur mod Kinas grænse til Mongoliet; opført i 3. årh. f.Kr.
Ragnaroki nordisk mytologi kampen mellem aser og jætter, hvor den gamle verden går under; herefter opstår en ny lykkelig verden, Gimle.
Iliade og Odysseeto eposer fra antikkens Grækenland, Iliaden og Odysseen, som traditionen tillægger Homer. Nyere forskning daterer værkerne til 700-tallet f.Kr.
Høisalenriddersalen.
Matrone(ns)husfrue, moden kvinde.

Del

[Sassy_Social_Share]

Henvis til værket

H.C. Andersen: Det nye Aarhundredes Musa. Udg. af Laurids Kristian Fahl, Esther Kielberg, Klaus P. Mortensen, Jesper Gehlert Nielsen & Finn Gredal Jensen[INFO OM 18-binds-udgaven 2003-2009...] for Det Danske Sprog- og Litteraturselskab. Digitaliseret af Dan H. Andreasen & Holger Berg til sitet hcandersen.dk

Creative Commons, Attribution 4.0 International (CC BY 4.0) Draft, not for public accession